صفحه اصلی > لینکها > پرسشهای متداول 
آيا به کارمزد دفع فاضلاب هم ماليات بر ارزش افزوده تعلق می گيرد ؟                                   
          خير - صرفآ از آب بها ماليات بر ارزش افزوده اخذ می شود .

آیا امکان ارایه خدمات غیر حضوری برای مشترکین در شرکت آب و فاضلاب وجود دارد؟
          بله، شرکت آب و فاضلاب استان مركزي با راه اندازی یک پورتال اختصاصی، ارایه خدمات الکترونیکی زیر را در دستور کار خود قرار داده است. تعداد 15 خدمت الکترونیکی مربوط به امور مشترکین آب و فاضلاب از جمله خرید انشعاب آب و فاضلاب، تغییر کاربری، تغییر نام، جابجایی کنتور آب ، و ... بصورت تعاملی وبا استفاده از مدیریت گردش کار و مرکز پیام کوتاه، که برای استفاده از این خدمات کافیست کاربر به قسمت خدمات الکترونیکی امور مشترکین واقع در صفحه اصلی پورتال مراجعه نماید.

آیا امکانی وجود دارد که بدون مراجعه به شرکت امکان قرار ملاقات حضوری با مسئولین تنظیم گردد؟
          بله، در صفحه اصلی پورتال لینکی با عنوان در خواست ملاقات حضوری وجود دارد که مراحل انجام درخواست ملاقات حضوری به صورت اوتوماسیون بین درخواست کننده و مسوول مربوطه تا زمان تنظیم جلسه هماهنگ می گردد. این سامانه نیز به جریان گردش کار و پیام کوتاه مجهز می باشد.

چگونه شکایات، انتقادات یا پیشنهادات خود را به گوش مسئولین امر برسانیم؟
          در پورتال شرکت یک محیط تعاملی برای درج شکایات و پیشنهادات وجود دارد که کاربر ضمن انتخاب و تکمیل فرمهای مربوطه به صورت الکترونیکی و ارسال آن، کد رهگیری دریافت می نماید و اطلاع رسانی و اقدامات لازم از طریق این کد و مرکز پیام کوتاه بین شرکت و کاربر صورت می پذیرد.

در آخرین قبض صادره برای ملک اینجانب مبلغ غیر متعارفی درج گردیده که با مصارف ماههای قبل مغایرت اساسی دارد، از چه طریقی باید پیگیری نمایم؟
          قبوض آب بهای شرکت نشان دهنده میزان مصرف و مبلغ آن بر اساس تعرفه شرکت می باشد. در صورتی که پس از دریافت قبض نسبت به میزان مصرف یا مبلغ معترض می باشید در درجه اول شماره مصرفی کنتور خود را یادداشت و به اداره مربوطه مراجعه فرمائید. (در صورت  تمایل  می توانید از طریق پرتال شرکت نیز درخواست خود را ارسال نمائید) درصورتی که مسئولین مربوطه با تطبیق شماره از صحت قرائت مطمئن شوند ردیف مشترک را برای آزمایش کنتور معرفی می نمایند. بهتر است در چنین مواردی از عدم نشتی لوله کشی داخلی  از طریق نشت یاب و یا قرائت و کنترل شبانه شماره کنتور مطمئن شوید.

در چه صورت به آپارتمان ها و مجموعه هاي مسكوني ، تجاري واداري انشعاب مجزا واگذار می شود ؟
          در صورتیکه تأسيسات لوله كشي داخلي هرواحدبصورت مجزا انجام شده باشد، و درصورت وجود امكانات فني، شركت انشعابهاي متعدد واگذار خواهد كرد ليكن درصورتي كه تأسيسات لوله كشي داخلي اين واحدها مجزا نباشد يك انشعاب واگذار مي گردد.

شرایط جدا سازی انشعابات آب و فاضلاب را اعلام فرمایید؟
          پس از اجرای طرح هدفمندسازی یارانه ها، جداسازی انشعابات به عنوان یک الزام برای شرکت آب و فاضلاب مطرح شد. شرایط جداسازی به شرح زیر است:
          -  جدا بودن شبکه و تاسیسات داخلی هر واحد به نحوی که هر واحد از مجموعه دارای لوله کشی مجزا از درب ورودی ملک تا واحد مورد نظر باشد.
          -  وجود امکان فنی نصب و تامین فشار لازم مخصوصا در طبقات بالائی (با تائید قسمت بهره برداری شرکت)

ميزان دريافت ماليات بر ارزش افزوده چقدر می باشد ؟
          ميزان ماليات بر ارزش افزوده به مأخذ %3 آب بها می باشد

نظر به اينکه قبل از هدفمندسازی يارانه ها از مشترکين مبلغی به عنوان آبونمان دريافت می شد آيا باز هم آبونمان گرفته می شود ؟
          خير - بعد از تاريخ 89/9/28 ، يعنی زمان اجرای هدفمند سازی يارانه ها در بخش آب ديگر آبونمان دريافت نمی شود.

آيا بعد از هدفمندسازی يارانه ها مانند قبل از مشترکين خانگی جريمه مصرف مازاد بر الگوی ماهيانه دريافت می شود ؟
          خير - جريمه دريافت نمی گردد

آیا اداره آب وفاضلاب حق دارد انشعابی را قطع نماید ؟
          شرکت آب وفاضلاب برابر بند 33-4 آیین نامه شرکت به دلائل زیر می تواند یک انشعاب را قطع نماید:
          الف )در صورتي كه مشترك يا استفاده كننده نسبت به پرداخت كليه ديون خود به شركت در مهلت مقرر اقدام ننمايد.
          ب)در صورتي كه مشترك يا استفاده كننده عمداً اقدام به دست كاري تأسيسات آب و فاضلاب متعلق به شركت نموده و يا اقدام به شكستن و يا دست كاري منجر به خرابي كنتور نمايد.
          ج)در صورتي كه از انشعاب واگذار شده آب و يا فاضلاب اقدام به لوله كشي به ملك ديگر و استفاده غير مجاز شود و يا نسبت به نصب پمپ به طور مستقيم بر روي انشعاب اقدام گردد.
          د)در صورتي كه مشترك يا استفاده كننده به تشخيص شركت موجب نامرئي شدن دريچه محفظه شير قطع و وصل انشعاب(آب و فاضلاب) بشود و يا ايجاد مانع در آن بنمايد.
          ه)در صورتي كه امكان قرائت كنتور در سه دوره متوالي به دليل بسته بودن در ميسر نگردد.
          و)هرگاه حكم يا قرار لازم الاجراء از سوي مقامات قضائي در زمينه قطع انشعاب (آب و فاضلاب) صادر گردد.

اعتراض به قبض صادره آب بهاء به چه صورتي امکان پذير است؟
          مبالغي که در صورتحساب دورة مشترکين ( قبض آب ) محاسبه و منظور مي شود براساس کارکرد کنتور و نوع کاربري ملک و تعداد واحد و قطر انشعاب مي باشند و قابل پرداخت است
منتهي چنانچه ابهاماتي براي مشترک يا مصرف کننده وجود داشته باشد بايستي در مهلت تعيين شده در قبض پس از کنترل سيستم لوله کشي داخلي و شماره کارکرد کنتور ومقايسه آن با شمارة قرائت شده توسط مأمور قرائت بر روي قبض جهت رفع ابهام به امور مشترکين منطقه مربوطه مراجعه نمايد . سپس علت اعتراض خود را همراه با شماره فعلي که خود مشترک يا مصرف کننده قرائت کرده ارائه مي دهد تا بررسي توسط قسمت جوابگويي قبض در صورت نياز نسبت به تنظيم فرم بازديد و قرائت مجدد کنتور اقدام شود .
در صورتي که مشترک نسبت به کارکرد کنتور ( احتمال اضافه شماره اندازي ) اعتراض دارد . بازرس قرائت کنتور از کنتور آزمايش بعمل مي آورد و در صورت تائيد اضافه شماره اندازي نسبت به تعويض کنتور خراب اقدام ميشود .

اینجانب ملکی را خریده ام چگونه می توانم نام مالک قبلی رادرقبض آب تغییر دهم ؟
          تغيير نام پرونده به نام انتقال گيرنده و همچنين پاسخ به استعلام هاي محضري منوط به ارزيابي مجدد ملك، تسويه حساب كامل در موارد افزايش تعداد واحدها و ظرفيت قراردادي، تغيير كاربري، قبوض پرداخت نشده، اقساط معوق و بدهي هاي انتقالي از بانك ها مي باشد. ضمنا جنابعالی می توانید جهت اطلاع از چگونگی روند به شرح  خدمات پرتال شرکت مراجعه نمایید.

برای درخواست انشعاب آب وفاضلاب چه مدارکی لازم است؟
          مدارک مربوط به هویت مالک (کپی شناسنامه ،کارت ملی)-مدارک مربوط به مالکیت (اسناد مثبته مالکیت) –مجوزهای احداث ساختمان( شناسنامه ساختمان یا تاییدیه شهرداری ومجوز حفاری جهت نصب انشعاب

پرداخت اينترنتي قبوض و پيگيري آن در صورت بروز مشکل چگونه مي باشد؟
          با مراجعه به سايت شرکت و يا سايت بانکهاي ارائه دهنده اينگونه خدمات پس از وارد نمودن شناسه قبض و شناسه پرداخت درج شده در قبض و وارد نمود شماره حساب و رمز ورود  مبادرت به پرداخت قبض مربوطه کرده و در صورت ايجاد هرگونه مشکل بعد از پرداخت ، از طريق کد رهگيري صادر شده بعد از پرداخت ، قابل پيگيري مي باشد.

پرداخت قبوض به وسيله تلفن بانک و عابر بانک به چه شکل بوده و درصورت بروز مشکل بعد از پرداخت چه بايد کرد؟

          ضمن ورود به سيستم پراختي مربوطه شناسه قبض و شناسه پرداخت موجود در قبض را وارد کرده و با وارد کردن شماره حساب و رمز عبور اقدام به پرداخت قبض مي نماييم.
در صورت ايجاد هرگونه مشکل بعد از پرداخت ضمن دريافت صورت حساب از بانک مربوطه و ارائه به شرکت قابل اصلاح و پيگيري مي باشد.

جهت تغيير محل کنتور چه مراحل و مدارکي مورد نياز است و چه مدت به طول مي انجامد؟
          مشترک با آخرين قبض در ساعات اداري به شرکت مراجعه که بعد از بازديد درصورت نداشتن هيچگونه بدهي ملک ، بعد از واريز مبلغ تعيين شده ، جهت جابجايي کنتور با پيمانکار مربوطه هماهنگي به عمل آمده  جابجايي انجام مي گيرد

چنانچه تغييري در وضعيت ملك يا ساختمان خود بدهیم كه کنتور نیاز به جابجایی داشته باشد يا مانعي در مقابل آن ایجاد شود چه باید بکنیم ؟
          مشترك ضمن اين كه مسئول مرئي نگهداشتن و قابل دسترس بودن دريچه شير قطع و وصل آب قبل از كنتور و همچنين محل دريچه هاي كنتور آب و سيفون فاضلاب مي باشد، به هيچ عنوان حق جا به جايي انشعاب و وسايل آن را ندارد و ، شركت مي تواند ، دستگاه هاي مزبور را با هزينه مشترك به محل مناسبي منتقل(تغيير مكان داخلي) نمايد.

در صورت ترکيدگي کنتور يا شير فلکه و يا آبريزي دشتي هر دو مشترک چه کارهايي بايد انجام دهد؟
          مشترک بايستي پس از تماس با اتفاقات 122 نسبت به رفع آبريزي اقدام شود . در اين گونه موارد مشترک بايستي پس از مراجعه به واحد پذيرش نسبت به تنظيم فرم مربوطه( اعلام ترکيدگي کنتور يا شير فلکه ) اقدام نمايد و پس از بررسي گزارش اتفاق نسبت به محاسبه مجدد قبض دورة آبريزي بر اساس مصرف مشابه سال گذشته اقدام خواهد شد .
لازم به ذكر است تعرفه شكستگي هر دو سال يك بار و فقط براي كاربري خانگي اعمال مي شود

درخواست چند واحدي به چه صورتي امکان پذير است؟
          در کاربريهاي خانگي چنانچه ملک بصورت دو يا چند واحد مسکوني مستقل باشد که از يک انشعاب استفاده دارند به علت مصرف مازاد بر الگوي مصرف ، قبوض آب بصورت تصاعدي با تعرفه بالا محاسبه مي شوند . در اين گونه موارد مشترک مي تواند به همراه آخرين قبض آب بهاء پرداختي جهت درخواست چند واحدي در واحد پذيرش اقدام نمايد . که پس از انجام بازديد کارشناسي و تائيد تعداد واحد مسکوني و پس از دريافت هزينه هاي  مربوطه نسبت به واگذاري يك يا چند فقره انشعاب مجزاي  ديگر اقدام خواهد شد

ظرفيت قراردادي چيست ؟

          ظرفيت قراردادي تنها درخصوص انشعاب هاي غيرخانگي منظور مي گردد و طبق تعريف مندرج در بند 1-19-4 آئين نامه عملياتي و شرايط عمومي تعرفه هاي آب و فاضلاب وزارت نيرو، عبارت است از حجم آبي كه در قرارداد مشترك درج شده و مشترك مجاز به مصرف تا اين حد برحسب مترمكعب در ماه مي باشد كه براساس درخواست متقاضي يا مشترك و درصورت وجود امكانات فني براي شركت در چارچوب ضوابط برحسب مترمكعب در ماه تعيين مي گردد.

علت درج واژه بستانکار به جاي مبلغ قابل پرداخت چه مي باشد؟
          در صورت اضافه پرداخت مشترک به هر دليلي در صورت مشخص و اثبات شدن، بعد از وصول مطالبات شرکت در صورت باقي ماندن مبلغ واژه بستانکار در قبض درج مي گردد.

فشار آب منزل ما کم است آیا می توانیم از پمپ استفاده کنیم؟
          نصب پمپ  بطورمستقیم برروی انشعاب باعث اختلال درشبکه توزیع شده واحتمال دارد براثر مکش ایجاد آلودگی نماید ضمن اینکه پیگری قانونی دارد
درصورت کم بودن فشارطبقات شما می توانید بانصب مخزن زمینی ونصب غیر مستقیم پمپ به نحوی که ابتداآب وارد حوضچه یامخزن شودسپس پمپاژشود ) نسبت به تامین فشار آب درطبقات اقدام فرمایید.

لوله های داخل حیاط ما نشتی پیداکرده ومقداری آب هم هدررفته است،چه کاری باید انجام دهیم؟
          می بایست سریعا محلی که نشتی پیداکرده ترمیم نماییدوقبل ازانکه روی آن پوشانده شود اداره آب وفاضلاب منطقه خود را درجریان گذاشته تا پس ازبازدید نسبت به گزارش واصلاح قبض صادرشده اقدام نماید.

منزل ما از یک واحد به دو واحد تغییر پیدا کرده آیا واحدشماری برای ما اجباری است؟
          طبق بند32-4 آیین نامه عملیاتی شرکت چنانچه افزایشی درتعدادواحدهای ملک صورت گیرد مشترک مکلف است پس از دریافت اولین نامه از سوی شرکت هزینه های ناشی از افزایش را براساس تعرفه روز شرکت پرداخت نماید.
درکل باتوجه به اینکه نرخ محاسبه آب بها بصورت پلکانی وتصاعدی می باشد واحدشماری ملک بهترین گزینه در به حداقل رساندن قبوض آب بها می باشد.

میزان مجاز مصرف هرواحد درماه چقدر است؟
          مصرف بصورت پلکانی محاسبه می شودولی متوسط مصرف هرواحد درماه بین 15تا20مترمکعب مناسب می باشد

نسبت به ترکيدگي کنتور يا شير فلکه خراب مشترک چه اقدامي بايد انجام دهد؟
          در صورتي که کنتور آب مشترک شماره نمي اندازد و توسط مامور قرائت کنتور تائيد و در قبض آب بها را در محل وضعيت انشعاب کنتور خراب ذکر شده باشد . مشترک مي تواند پس از مراجعه حضوري به واحد پذيرش و تماس تلفني با واحد مذکور نسبت به تنظيم فرم تعويض کنتور يا شير فلکه اقدام شود


امتیازدهی
بازدید این صفحه : 1418
بازدید امروز : 520
کل بازدید : 341758
بازدیدکنندگان آنلاين : 3