
چشم انداز و استراتزيهاي بخش آب و فاضلاب
چشم انداز و استراتژی های بخش آب و فاضلاب
وزارت نيرو در بخش آب و فاضلاب نيز بر آن است تا با بهرهگيري از منابع انساني کارآمد، توسعه تحقيقات کاربردي، فناوري پيشرفته، دارا بودن ساختار اداري و مديريتي اثربخش، مشارکت مؤثر بخش تعاوني، خصوصي و عمومي ،به عنوان کارآمدترين نهاد ذيربط به گونهاي عمل نمايد تا آحاد جامعه در حد استانداردهاي ملي و بينالمللي به آب شرب کافي و سالم وامکانات جمعآوري، انتقال و تصفيه بهداشتي فاضلاب دسترسي داشته و کشوردرحوزههاي حفاظت منابع آب، کمک به حفظ محيط زيست، تأمين بهداشت عمومي مردم و صدور خدمات فني و مهندسي در منطقه به عنوان کشور پيشرو شناخته شود.
راهبرد واستراتژی هاي بخش آب و فاضلاب
1- تدوين و استقرا برنامه جامع و دست یابی به شاخص های کمی و کیفی ملی و بین المللی آب و فاضلاب در جهت ارتقاء سلامت ملی و بهداشت عمومی و برنامه ریزی جهت بهره مندی و برخورداری کلیه آحاد جامعه از خدمات آب شرب و دفع بهداشتی فاضلاب با رعایت برنامه جامع آب کشور
2- برنامهريزي ارتقاء و افزايش سهم تخصيص آب شرب و تهية برنامه جامع تعيين حرايم حفاظت كمي و كيفي و زيستمحيطي و بهداشتي محدودههاي منابع آبي شرب براي نيازهاي يك دورة حداقل 25 سالة آتي كشور
3- توسعه سامانههاي جمعآوري و تصفيه فاضلاب، بازچرخاني و استفاده از پساب با کيفيتي متناسب با نوع مصرف، محيط پذيرنده و مكانيزم بازار در راستاي حفاظت كمي و كيفي منابع آب و محيطزيست
تدوين و پيادهسازي نظام جامع بهرهبرداري و پايش كمي و كيفي منابع آب در بخش آب شرب (به ويژه نيترات) و بهداشتي و اعمال استانداردها و مقررات لازم براي جلوگيري از ورود آلايندهها و تخليه فاضلاب خام به محيطهاي پذيرنده طبيعي
4- برنامهريزي و اجراي طرحهاي عملياتي كاهش تلفات و آب بدون درآمد
5- توسعة مديريت خطرپذيري (ريسك) و بحران و پدافند غيرعامل در طراحي، ساخت و بهرهبرداري از تأسيسات با رويكرد استمرار اراية خدمات و كاهش آسيبپذيري سازهها و تأسيسات آب و فاضلاب و پيشگيري از نقصان در كميت و كيفيت آب شرب و پساب
6- استقرار نظام قيمتگذاري بر اساس هزينه تمام شده، اصلاح شيوه نرخگذاري و سادهسازي ساختار تعرفهاي خدمات آب و فاضلاب با رويکرد تشکيل و استقرار نهادهاي تنظيم مقررات و داوري به منظور ارتقاء بهرهوري، استمرار خدمات و تحقق خوداتکايي مالي واحدهاي آب و فاضلاب
7- ارتقاء مديريت عرضه، تقاضا و فرهنگ عمومي مصرف و طراحي و پيادهسازي الگوي بهينة مصرف آب شرب و بهداشتي در كشور
8- ايفاي نقش اساسي در استقرار مراكز جمعيتي و صنعتي در برنامههاي آمايش سرزمين متناسب با ظرفيتها و محدوديتهاي منابع آبي كشور
9- برنامهريزي و اجراي طرحهاي عملياتي به منظور اصلاح، بازسازي، علاجبخشي و نوسازي تأسيسات، تجهيزات و شبكههاي فرسودة آب و فاضلاب در طول دورة چشمانداز
10- ارتقاء نظام مديريت طرحها و پروژهها با تأکيد بر اولويتبندي، تعميم شيوههاي اقتصاد مهندسي، اتمام طرحهاي نيمهتمام و بهرهبرداري مرحلهاي از طرحها در طول دوران ساخت و اجرا
11- بازنگري و متناسبسازي ساختار حاکميتي و تصديگري بخش آب و فاضلاب به منظور تقويت سياستگذاري، برنامهريزي و نظارت، مديريت اجرايي، ساماندهي مديريت و انتقال مالکيت دارائيها در راستاي اهداف سياستهاي کلي اصل 44 قانون اساسي با رويکرد ظرفيتسازي و ايجاد و حمايت تشکلها و بنگاههاي تخصصي خدماتي بخش آب و فاضلاب
12- ارتقاء رضايت مشتركين و احقاق حقوق خدمتگيرندگان از طريق استقرار نظامهاي پاسخگويي به مشتركين، ارتقاء بهرهوري، بهبود شاخصهاي كيفيت خدمات، توانمندسازي کارکنان و کاهش قيمت تمام شده خدمات بخش آب و فاضلاب
13- تنوعبخشي به سامانههاي توليد و توزيع آب شرب و بهداشتي و بهرهگيري از آبهاي غيرمتعارف (مانند جمعآوري آب باران، استفاده از رطوبت هوا، ايستگاههاي توزيع آب، آبشيرينكنها، بستهبندي آب، سيستمهاي دو شبكهاي، تفكيك آب مصارف مختلف و ...)
14- تأمين، تجهيز و تنوعبخشي به منابع مالي با تأکيد بر منابع غيردولتي و جذب سرمايههاي داخلي و خارجي، متناسب با برنامههاي توسعه بخش آب و فاضلاب
15- بهرهگيري از سيستمهاي هوشمند در مديريت و بهرهبرداري از شبكة توزيع
16- ارتقاء و توسعه نظام جذب، توانمندسازي و نگهداشت منابع انساني متناسب با نيازهاي تخصصي و مديريتي بخش آب و فاضلاب
17- استقرار و ارتقاء نظام پايش، ارزيابي و کنترل عملکرد بر اساس برنامه استراتژيک بخش
18- استقرار و توسعه فناوريها و روشهاي نوين در بخش، بهويژه در فرآيند تصفيه آب و فاضلاب در راستاي ارتقاء شاخصهاي بهداشتي و اقتصادي
19- ارتقاء نظام آموزش عمومي، تخصصي و مديريتي آب و فاضلاب و سطح فناوري و گسترش پژوهشهاي کاربردي و توسعهاي
20- استقرار نظام کنترل کيفي، بازرسي فني و تضمين کيفيت کالا، تجهيزات و خدمات مورد استفاده در بخش آب و فاضلاب
21- ارتقاء و استقرار نظام جامع و فراگير (اطلاعاتي و ارزيابي) متحدالشكل عملكرد فني، مالي، اقتصادي و اجتماعي در سطح واحدها و بنگاههاي خدماتي آب و فاضلاب كشور (نظام يكپارچه كنترل و مديريت صنعت آب و فاضلاب كشور) به منظور تقويت نظام پايش، ارزيابي و تصميمگيري
22- توسعه و ارتقاء سطح کمي و کيفي مهارتهاي مديريتي، مشاورهاي، اجرايي و ساخت داخلي و خودکفايي صنعتي متناسب با نيازهاي ملي با تأکيد بر اعمال برنامههاي هدايتي و حمايتي صنايع پشتيبان
23- استقرار و نهادينهسازي مديريت دانش در راستاي مستندسازي و انتقال دانش و تجارب و توسعة يادگيري در بخش آب و فاضلاب
24- بسترسازي و تدوين برنامههاي عملياتي براي اجرا و ارتقاء مقررات ملي ساختمان مرتبط با بهينهسازي تأسيسات و تجهيرات داخلي آب و فاضلاب واحدهاي مسكوني و غيرمسكوني و نيز عملياتيشدن تفكيك انشعاب آب در مجتمعهاي مسكوني
25- توسعه صادرات خدمات فني، مهندسي، تجهيزات آب و فاضلاب و آب بستهبندي و حضور در بازارهاي بينالمللي با رويكرد تقويت و حمايت بخش خصوصي
تاریخ ایجاد: 1395/03/22 (00:00:00)
آخرین بروزرسانی: 1403/09/25 (20:07:06)
نگارنده: --
تعداد بازدید: 88