
سوالات متداول
سوالات متداول
عمومی
شرایط استخدام در شرکتهای آب و و فاضلاب به چه صورت است ؟
استخدام در شرکت آب و فاضلاب از طریق آزمون سراسری وزارت نیرو صورت می گیرد.
آدرس سایت http://azmoon-niroo.ir
نسبت به ترکيدگي کنتور يا شير فلکه خراب مشترک چه اقدامي بايد انجام دهد؟
در صورتي که کنتور آب مشترک شماره نمي اندازد و توسط مامور قرائت کنتور تائيد و در قبض آب بها را در محل وضعيت انشعاب کنتور خراب ذکر شده باشد . مشترک مي تواند پس از مراجعه حضوري به واحد پذيرش و تماس تلفني با واحد مذکور نسبت به تنظيم فرم تعويض کنتور يا شير فلکه اقدام شود
میزان مجاز مصرف هرواحد درماه چقدر است؟
مصرف بصورت پلکانی محاسبه می شودولی متوسط مصرف هرواحد درماه بین 15تا20مترمکعب مناسب می باشد
منزل ما از یک واحد به دو واحد تغییر پیدا کرده آیا واحدشماری برای ما اجباری است؟
طبق بند32-4 آیین نامه عملیاتی شرکت چنانچه افزایشی درتعدادواحدهای ملک صورت گیرد مشترک مکلف است پس از دریافت اولین نامه از سوی شرکت هزینه های ناشی از افزایش را براساس تعرفه روز شرکت پرداخت نماید.
درکل باتوجه به اینکه نرخ محاسبه آب بها بصورت پلکانی وتصاعدی می باشد واحدشماری ملک بهترین گزینه در به حداقل رساندن قبوض آب بها می باشد.
لوله های داخل حیاط ما نشتی پیداکرده ومقداری آب هم هدررفته است،چه کاری باید انجام دهیم؟
می بایست سریعا محلی که نشتی پیداکرده ترمیم نماییدوقبل ازانکه روی آن پوشانده شود اداره آب وفاضلاب منطقه خود را درجریان گذاشته تا پس ازبازدید نسبت به گزارش واصلاح قبض صادرشده اقدام نماید.
فشار آب منزل ما کم است آیا می توانیم از پمپ استفاده کنیم؟
نصب پمپ بطورمستقیم برروی انشعاب باعث اختلال درشبکه توزیع شده واحتمال دارد براثر مکش ایجاد آلودگی نماید ضمن اینکه پیگری قانونی دارد
درصورت کم بودن فشارطبقات شما می توانید بانصب مخزن زمینی ونصب غیر مستقیم پمپ به نحوی که ابتدا آب وارد حوضچه یامخزن شودسپس پمپاژشود ، نسبت به تامین فشار آب درطبقات اقدام فرمایید.
علت درج واژه بستانکار به جاي مبلغ قابل پرداخت چه مي باشد؟
در صورت اضافه پرداخت مشترک به هر دليلي در صورت مشخص و اثبات شدن، بعد از وصول مطالبات شرکت در صورت باقي ماندن مبلغ واژه بستانکار در قبض درج مي گردد.
ظرفيت قراردادي چيست ؟
ظرفيت قراردادي تنها درخصوص انشعاب هاي غيرخانگي منظور مي گردد و طبق تعريف مندرج در بند 1-19-4 آئين نامه عملياتي و شرايط عمومي تعرفه هاي آب و فاضلاب وزارت نيرو، عبارت است از حجم آبي كه در قرارداد مشترك درج شده و مشترك مجاز به مصرف تا اين حد برحسب مترمكعب در ماه مي باشد كه براساس درخواست متقاضي يا مشترك و درصورت وجود امكانات فني براي شركت در چارچوب ضوابط برحسب مترمكعب در ماه تعيين مي گردد.
درخواست چند واحدي به چه صورتي امکان پذير است؟
در کاربريهاي خانگي چنانچه ملک بصورت دو يا چند واحد مسکوني مستقل باشد که از يک انشعاب استفاده دارند به علت مصرف مازاد بر الگوي مصرف ، قبوض آب بصورت تصاعدي با تعرفه بالا محاسبه مي شوند . در اين گونه موارد مشترک مي تواند به همراه آخرين قبض آب بهاء پرداختي جهت درخواست چند واحدي در واحد پذيرش اقدام نمايد . که پس از انجام بازديد کارشناسي و تائيد تعداد واحد مسکوني و پس از دريافت هزينه هاي مربوطه نسبت به واگذاري يك يا چند فقره انشعاب مجزاي ديگر اقدام خواهد شد
در صورت ترکيدگي کنتور يا شير فلکه و يا آبريزي دشتي هر دو مشترک چه کارهايي بايد انجام دهد؟
مشترک بايستي پس از تماس با اتفاقات 122 نسبت به رفع آبريزي اقدام شود . در اين گونه موارد مشترک بايستي پس از مراجعه به واحد پذيرش نسبت به تنظيم فرم مربوطه( اعلام ترکيدگي کنتور يا شير فلکه ) اقدام نمايد و پس از بررسي گزارش اتفاق نسبت به محاسبه مجدد قبض دورة آبريزي بر اساس مصرف مشابه سال گذشته اقدام خواهد شد .
لازم به ذكر است تعرفه شكستگي هر دو سال يك بار و فقط براي كاربري خانگي اعمال مي شود
چنانچه تغييري در وضعيت ملك يا ساختمان خود بدهیم كه کنتور نیاز به جابجایی داشته باشد يا مانعي در مقابل آن ایجاد شود چه باید بکنیم ؟
مشترك ضمن اين كه مسئول مرئي نگهداشتن و قابل دسترس بودن دريچه شير قطع و وصل آب قبل از كنتور و همچنين محل دريچه هاي كنتور آب و سيفون فاضلاب مي باشد، به هيچ عنوان حق جا به جايي انشعاب و وسايل آن را ندارد و ، شركت مي تواند ، دستگاه هاي مزبور را با هزينه مشترك به محل مناسبي منتقل(تغيير مكان داخلي) نمايد.
جهت تغيير محل کنتور چه مراحل و مدارکي مورد نياز است و چه مدت به طول مي انجامد؟
مشترک با آخرين قبض در ساعات اداري به شرکت مراجعه که بعد از بازديد درصورت نداشتن هيچگونه بدهي ملک ، بعد از واريز مبلغ تعيين شده ، جهت جابجايي کنتور با پيمانکار مربوطه هماهنگي به عمل آمده جابجايي انجام مي گيرد
پرداخت قبوض به وسيله تلفن بانک و عابر بانک به چه شکل بوده و درصورت بروز مشکل بعد از پرداخت چه بايد کرد؟
ضمن ورود به سيستم پراختي مربوطه شناسه قبض و شناسه پرداخت موجود در قبض را وارد کرده و با وارد کردن شماره حساب و رمز عبور اقدام به پرداخت قبض مي نماييم.
در صورت ايجاد هرگونه مشکل بعد از پرداخت ضمن دريافت صورت حساب از بانک مربوطه و ارائه به شرکت قابل اصلاح و پيگيري مي باشد.
پرداخت اينترنتي قبوض و پيگيري آن در صورت بروز مشکل چگونه مي باشد؟
با مراجعه به سايت شرکت و يا سايت بانکهاي ارائه دهنده اينگونه خدمات پس از وارد نمودن شناسه قبض و شناسه پرداخت درج شده در قبض و وارد نمود شماره حساب و رمز ورود مبادرت به پرداخت قبض مربوطه کرده و در صورت ايجاد هرگونه مشکل بعد از پرداخت ، از طريق کد رهگيري صادر شده بعد از پرداخت ، قابل پيگيري مي باشد.
برای درخواست انشعاب آب وفاضلاب چه مدارکی لازم است؟
مدارک مربوط به هویت مالک (کپی شناسنامه ،کارت ملی)-مدارک مربوط به مالکیت (اسناد مثبته مالکیت) –مجوزهای احداث ساختمان( شناسنامه ساختمان یا تاییدیه شهرداری ومجوز حفاری جهت نصب انشعاب
اینجانب ملکی را خریده ام چگونه می توانم نام مالک قبلی رادرقبض آب تغییر دهم ؟
تغيير نام پرونده به نام انتقال گيرنده و همچنين پاسخ به استعلام هاي محضري منوط به ارزيابي مجدد ملك، تسويه حساب كامل در موارد افزايش تعداد واحدها و ظرفيت قراردادي، تغيير كاربري، قبوض پرداخت نشده، اقساط معوق و بدهي هاي انتقالي از بانك ها مي باشد. ضمنا جنابعالی می توانید جهت اطلاع از چگونگی روند به شرح خدمات پرتال شرکت مراجعه نمایید.
اعتراض به قبض صادره آب بهاء به چه صورتي امکان پذير است؟
مبالغي که در صورتحساب دورة مشترکين ( قبض آب ) محاسبه و منظور مي شود براساس کارکرد کنتور و نوع کاربري ملک و تعداد واحد و قطر انشعاب مي باشند و قابل پرداخت است
منتهي چنانچه ابهاماتي براي مشترک يا مصرف کننده وجود داشته باشد بايستي در مهلت تعيين شده در قبض پس از کنترل سيستم لوله کشي داخلي و شماره کارکرد کنتور ومقايسه آن با شمارة قرائت شده توسط مأمور قرائت بر روي قبض جهت رفع ابهام به امور مشترکين منطقه مربوطه مراجعه نمايد . سپس علت اعتراض خود را همراه با شماره فعلي که خود مشترک يا مصرف کننده قرائت کرده ارائه مي دهد تا بررسي توسط قسمت جوابگويي قبض در صورت نياز نسبت به تنظيم فرم بازديد و قرائت مجدد کنتور اقدام شود .
در صورتي که مشترک نسبت به کارکرد کنتور ( احتمال اضافه شماره اندازي ) اعتراض دارد . بازرس قرائت کنتور از کنتور آزمايش بعمل مي آورد و در صورت تائيد اضافه شماره اندازي نسبت به تعويض کنتور خراب اقدام ميشود .
آیا اداره آب وفاضلاب حق دارد انشعابی را قطع نماید ؟
شرکت آب وفاضلاب برابر بند 33-4 آیین نامه شرکت به دلائل زیر می تواند یک انشعاب را قطع نماید:
الف )در صورتي كه مشترك يا استفاده كننده نسبت به پرداخت كليه ديون خود به شركت در مهلت مقرر اقدام ننمايد.
ب)در صورتي كه مشترك يا استفاده كننده عمداً اقدام به دست كاري تأسيسات آب و فاضلاب متعلق به شركت نموده و يا اقدام به شكستن و يا دست كاري منجر به خرابي كنتور نمايد.
ج)در صورتي كه از انشعاب واگذار شده آب و يا فاضلاب اقدام به لوله كشي به ملك ديگر و استفاده غير مجاز شود و يا نسبت به نصب پمپ به طور مستقيم بر روي انشعاب اقدام گردد.
د)در صورتي كه مشترك يا استفاده كننده به تشخيص شركت موجب نامرئي شدن دريچه محفظه شير قطع و وصل انشعاب(آب و فاضلاب) بشود و يا ايجاد مانع در آن بنمايد.
ه)در صورتي كه امكان قرائت كنتور در سه دوره متوالي به دليل بسته بودن در ميسر نگردد.
و)هرگاه حكم يا قرار لازم الاجراء از سوي مقامات قضائي در زمينه قطع انشعاب (آب و فاضلاب) صادر گردد.
آيا بعد از هدفمندسازی يارانه ها مانند قبل از مشترکين خانگی جريمه مصرف مازاد بر الگوی ماهيانه دريافت می شود ؟
خير - جريمه دريافت نمی گردد
نظر به اينکه قبل از هدفمندسازی يارانه ها از مشترکين مبلغی به عنوان آبونمان دريافت می شد آيا باز هم آبونمان گرفته می شود ؟
خير - بعد از تاريخ 89/9/28 ، يعنی زمان اجرای هدفمند سازی يارانه ها در بخش آب ديگر آبونمان دريافت نمی شود.